Salát Gergely |
Pénteken megvalósul a harmadik Korea-közi találkozó. A várható fejleményekről kérdeztük Dr. habil. Salát Gergely egyetemi docenst, sinológust.
Szrenka Viktor:
Minek köszönhető Észak-Korea irányváltása, a szankciók hatásának lehetünk-e
szemtanúi?
Salát Gergely:
A legfőbb oka annak, hogy az év elején megváltozott Észak-Korea viselkedése, a szankciók
legújabb köre lehet, amelyek nagyon érzékenyen érintették Észak-Koreát. Valószínűleg
csináltak egy költség-haszon elemzést Phjongjangban, hogy megéri-e nekik a
további keménykedés, vagy érdemes-e behúzni a kéziféket, és más irányba
fordulni, és úgy tűnik, hogy ez az utóbbi álláspont győzött. Az, hogy most
éppen Észak-Korea sokkal mérsékeltebbnek, visszafogottabbnak tűnik, nem egy új
jelenség, évtizedek óta egy „húzd meg!”—„ereszd meg!” politikát játszanak,
tehát hol keménykednek, hol éppen barátságosak a külvilággal szemben. Most éppen
ebben az „ereszd meg!” szakaszban vagyunk, de hogy ez meddig fog tartani, azt
nyilván nem tudhatjuk.
Szrenka Viktor: Miért
iktattak be egy kínai—észak-koreai csúcstalálkozót nem sokkal a Korea-közi
csúcs előtt? Miről tárgyalhatott a két vezető?
Salát Gergely:
Erről hivatalos kommentár a találkozó után kiadott, leginkább közhelyeket
tartalmazó kínai közleményen kívül nem jelent meg, s hogy ez utóbbi mennyire
fedi a valóságot, azt nem tudhatjuk. Az, hogy Kim Dzsongün Kínába ment, azért
is figyelemre méltó, mert nem járt külföldön hatalomra kerülése óta, és elég
hirtelen jött ez az út, és az emberben felmerül a gyanú, hogy nem a kínaiak
rendelték-e őt magukhoz, félve attól, hogy kimaradnak a rendezésből. Be volt
jelentve, hogy lesz egy Korea-közi csúcstalálkozó és egy amerikai—észak-koreai
csúcstalálkozó, és úgy tűnt, a kínaiaknak ebben nem osztottak lapot. A
Koreai-félszigeten Kína bevonása, előzetes jóváhagyása nélkül azonban nem kerülhet
sor bármiféle fontos fejleményre. Elképzelhető tehát, hogy a kínaiak odaüzentek
Phjongjangba, hogy őket is kérdezze meg Kim Dzsongün, mielőtt különalkukat köt,
nehogy olyan egyezmény szülessen, amely Kína számára kedvezőtlen lehet. Azt
látjuk, hogy egyszer csak Kim Dzsongün ott termett, mint egy jófiú Pekingben.
Ez azért furcsa.
Szrenka Viktor: Milyen
jelentőséggel bír Szung Tao (Song Tao; 宋涛) a Kínai Kommunista Párt KB
nemzetközi kapcsolatokért felelős osztályvezető és Li Csün (Li Qun; 李群)
kultúráért és turizmusért felelős miniszterhelyettes, illetve a Kínai Nemzeti
Balett áprilisi látogatása Észak-Koreában?
Salát Gergely:
Azt fejezik ki az ilyen jellegű látogatások, hogy „business as usual” Kína és
Észak-Korea között. Elég egyértelmű, hogy Észak-Koreának a talpon maradáshoz
szüksége van Kína támogatására, fő kereskedelmi partnere,
energiahordozó-szállítója, lényegében a koreai feketegazdaság is a kínai
csempészetből él, és ez fontos az életszínvonalnak a fenntartásához és
javításához is. A kínaiaknak egyértelműen nagy befolyása van a koreai ügyekre.
Amikor megszülettek a szankciók tavaly, akkor a kínaiakat sikerült rávenni az
amerikaiaknak, hogy ne vizezzék fel ezeket a szankciókat. Most egy picit
keményebben beleálltak a kínaiak a szankciókba, emiatt az egész világ azt
kezdte el találgatni, hogy Peking esetleg hozzájárulna-e ahhoz is, hogy
bedöntsék az egész rendszert. Az is nyilvánvaló, hogy Kínának nem jó, hogy
Észak-Korea az elmúlt években önállósította magát, ennek is lehetett a hatása,
hogy Kína megszavazta a szankciókat. De most a kínaiak jelezték a világnak,
hogy nem vették le a kezüket Észak-Koreáról, ezért volt ilyen jellegű a tálalása
a pekingi csúcstalálkozónak, amely során díszpompával fogadták Kim Dzsongünt,
kvázi egyenrangú félként utólagos, de nagy publicitás mellett. Ez egy üzenet a
külvilágnak, továbbá üzenet az észak-koreaiaknak is, hogy számíthatnak Kínára,
ha minden kötél szakad, mert nem fogják hagyni az amerikai érdekszféra
kiterjesztését a Koreai-félsziget északi részére. Ezt erősítik meg az
alacsonyabb rangú hivatalnokok látogatásai és a kulturális cserekapcsolatok is.
Szrenka Viktor: Tényleg
elkötelezett lehet-e Kim Dzsongün a Koreai-félsziget atommentesítése mellett?
Visszatérhet-e a hatoldalú tárgyalások időszaka?
Salát Gergely: A
hatoldalú tárgyalások esetleg újrakezdődhetnek, de az kérdéses lesz, hogy kivel
hajlandóak tárgyalni az északiak, kivel nem. Az észak-koreaiak fő célja mindig
az volt, hogy az USA-val tárgyalhassanak, a hatoldalú tárgyalás nem a maximális
céljuk volt. Azt nagyon kétlem, hogy komolyan lemondanának az atomfegyvereikről.
Érdemes megnézni mindig a terminológiát, hogy milyen kifejezéseket használnak,
és mit értenek alatta, mert az, hogy „atomfegyvermentesítés” vagy „denuklearizáció”
rengeteg mindent jelenthet. Jelenthet akár egy olyasmit, mint ami már de facto
életbe lépett, hogy nem hajtanak végre atomkísérletet, de attól még az
atombombájuk ott van és az atomprogram folyik, csak éppen nem robbantgatnak.
Jelenthet teljes leszerelést is, meg bármit a kettő között. Azt, hogy ők hosszú
távon lemondanának a nukleáris programjukról és rakétaprogramjukról, csaknem
teljesen kizártnak tartom, hacsak nincsenek nagyon megzsarolva valakik által. Ha
az ember a homokozóban megszerzi azt a lapátot, ami minden más lapátot üt, azt
nem szokta önként kiadni a kezéből.
Tokics Levente: Megemlített
egy olyat is, hogy esetleg kereskedelem, vagy technológia eladása fog
következni, pl. Észak-Korea eladja a technológiát Kínának. Erről mit gondol?
Salát Gergely:
Kína rendelkezik nukleáris technológiával, nem hinném, hogy lenne olyan, ami
Észak-Koreának van, de Kínának nincs. Itt a célország nem Kína. Van néhány
ország a világon, amely szeretne atomhatalommá válni, és a diszkontáron
kiárusított észak-koreai technológia meglehetősen jól jönne sokaknak. Nagyon
oda kell figyelni az amerikaiaknak, oroszoknak és kínaiaknak, hogy ilyesmi ne
történjen meg. Vannak arra utaló jelek, hogy észak-koreaiak eladtak technológia
részeket, elemeket Iránnak, persze ez nem azt jelenti, hogy náluk nem marad ott
a technológia.
Tokics Levente: Említette,
hogy a koreai technológia egy korábbi verzió, egyrészt a rakéta irányítása sem
megoldott még, másrészt a hajtóanyag is régebbi technológia, viszont sikerült
elérniük nemrégiben azt, hogy kisebb méretűvé alakítsák az atomtölteteket,
amiket rakétákra szerelnek. Ilyen szempontból Kína előrébb van?
Salát Gergely: Persze,
a kínai atomprogram alapvetően világszínvonalú. A kínaiaknak a ’60-as évek óta
van atombombájuk, hidrogénbombájuk, rakétaprogramjuk, tehát a kínai atomprogram
van olyan szinten, hogy bárkit meg tudnának semmisíteni. Nincsenek egy
súlycsoportban velük az észak-koreaiak, őket leginkább az észak-koreai
atomprogram azért fenyegeti, mert instabilitást okoz a térségben. Márpedig Kínának
nem hiányzik egy elhúzódó nemzetközi vita, sem egy összeomló rezsim a határon.
Észak-Korea az Egyesült Államok figyelmét is magára vonta, vele együtt a
hadseregét, Kínának pedig az pláne nem hiányzik, hogy az amerikaiak rakétákat,
rakétavédelmi rendszereket és más fegyvereket telepítsenek Dél-Koreába, ami igencsak
közel van Kínához. Nem véletlen, hogy a THAAD telepítése, és az Észak-Koreára
tavaly helyezett kínai nyomás nagyjából egybeesett időben. Azt gyaníthatjuk, hogy
a kínaiak szóltak a koreaiaknak, hogy vegyenek vissza. A THAAD nyilvánvalóan Kína
ellen van, viszont az amerikaiak Észak-Koreára hivatkozva telepítették oda.
Szrenka Viktor: Igen,
ha jól emlékszem, volt egy majdnem egy, talán másfél évig tartó mosolyszünet
Kína és Dél-Korea között, amely során még a multimédiás termékeket és a
szórakoztatóipart is szankciók alá helyezték?
Salát Gergely:
Igen, ebből óriási botrány volt; nem állami szintű szankciók jelentek meg,
hanem a kínai internet népe elkezdte bojkottálni a dél-koreai termékeket, illetve
a Lotte nevű dél-koreai áruházat, mert ennek a cégnek az ingatlanjára
telepítették a THAAD egy részét. Érzékeny gazdasági veszteségeket okozott
Dél-Koreának a kérdés, és a dolog még most sem állt teljesen helyre, hiszen a
THAAD ott van, és működik, és hiába fogadkozik Mun Dzsein (Moon Jae-in; 문재인),
az amerikaiak valószínűleg nem fogják szétcsavarozni az egészet, és hazavinni.
Szrenka Viktor:
Lát-e rá reális esélyt arra, hogy Észak-Korea is kínai mintájú gazdasággá
váljon? Lesz-e szocializmus koreai sajátosságokkal?
Salát Gergely:
Valami ilyesmi már történt Kim Dzsongil óta, aki az 1990-es évek nagy éhínségei
után kénytelen-kelletlen engedélyezte, hogy létrejöjjenek a feketepiacok,
vállalkozói réteg, kereskedői réteg, csempészkereskedelem, ezek a féllegális,
de lényegében elég jól működő piachálózatok. Valamiféle olyan átalakulás
elkezdődött, ami Kínában a ’70-es évek végén, azonban ez nem egy felülről
vezényelt szisztematikus reform. De valami történik. Egy kínai mintájú, felülről
induló észak-koreai reformpolitikára kevés esélyt látok, egyszerűen azért, mert
az észak-koreai rendszer megreformálhatatlannak tűnik. Az ehhez hasonló
rendszerek nem szoktak puhára esni, hanem össze szoktak omlani. Nem túl
elképzelhető, hogy a phjongjangi vezetés a totális ideológiai, katonai és
társadalmi kontrollt feladja, hogy a koreai emberek egy picit jobban éljenek. A
kínaiaknak nem nagyon volt más választásuk az 1970-es évek végén, ráadásul más
helyzetből indultak akkor. Még a maói évtizedek végén is gyengébb kontrollt
alkalmaztak a társadalmon Kínában, mint ma Észak-Koreában. Mao Ce-tung (Mao
Zedong; 毛泽东)
utolsó évtizedében, a kulturális forradalom alatt centrális pártapparátust
szétverték, tehát amikor Kínában megindultak a reformok, nem volt egy olyan jól
máködő, centralizált államszervezet, mint ma Észak-Koreában. Szerintem tehát nem
reális egy nagyszabású észak-koreai reformprogram, leszámítva a korlátozott,
helyi, teljesen legális változásokat.
Szrenka Viktor:
Azt rebesgetik egyes médiumok, névtelen értesülésekre hivatkozva, hogy a
Korea-közi csúcstalálkozón békekötésre kerül sor majd. Békét köthet-e a két
koreai állam pénteken?
Salát Gergely:
Nem, mert Észak-Korea jogilag nem Dél-Koreával áll hadban. Ez jogilag egy
furcsa helyzet, hiszen a fegyverszünetet aláírta a kínai, az észak-koreai és az
ENSZ képviseletében az amerikai hadsereg, de Dél-Korea nincs az aláírók között.
Az észak-koreaiak célja nem az, hogy Dél-Koreával békét kössenek, hanem ők
Amerikával szeretnének békét kötni, ehhez egy lépés lehet az, hogy rendezik a
kapcsolatokat Dél-Koreával, de a végcél egyértelműen nem ez.
Tokics Levente: Nemrég
forródrót létesült Mun Dzsein és Kim Dzsongün között. Van ilyen forródrót
Észak-Korea és Kína közt?
Salát Gergely:
Ha van is, nem nyilvános. Köztük azért nincsen szükség ilyesmire, mivel
megvannak a két ország közt a kommunikáció normális csatornái, mindkét ország
rendelkezik nagykövetséggel a másik területén. És olyan feszültség sincs a két
ország között, hogy indokolt lenne a közvetlen kapcsolat a vezetők között.
Szrenka Viktor:
Bár Kína mindkét koreai állammal kereskedelmi és diplomáciai kapcsolatban áll,
mennyiben illene bele Kína külpolitikai törekvéseibe egy esetleges koreai
újraegyesítés?
Salát Gergely:
Semennyire. Észak-Korea speciális geopolitikai helyzetben van, nincs még egy
ország, amely ilyen módon körbe lenne véve nagyhatalmakkal. Ott van körülötte az
USA, Japán, Kína, Oroszország – a világ legnagyobb hatalmai. Észak-Korea a sok
hatalom közti egyébként zseniális egyensúlyozással garantálta mindeddig a
rezsim fennmaradását. Amúgy pedig senkinek sem érdeke, hogy Észak-Korea ne
legyen ott. A kínaiaknak kiváló ütközőállam, mert addig sem az amerikaiak
masíroznak a Jalu (鸭绿; Amnok)
folyó partján, a kínai határon, s az oroszoknak is ezen okból jó. A japánok az
észak-koreai veszélyre hivatkozva fegyverkezhetnek, az amerikaiak szintén erre
hivatkozva tarthatnak a valódi ellenfelekkel – Kína, Oroszország – szemben
haderőket Dél-Koreában és Japánban. Hosszú távon elképzelhető lenne egy
országegyesítés, de ez Kína számára csak akkor lehetne elfogadható, ha az
amerikai csapatok kivonásával járna.
Szrenka Viktor:
Érdekes, hogy évtizedekig az volt az észak-koreai álláspont, hogy az amerikai
csapatokat vonják ki Dél-Koreából, most viszont olyan információk szivárogtak
ki, miszerint Kim Dzsongün annak a kapcsán is megértő, hogy az
amerikai—dél-koreai hadgyakorlatok vannak, és annak kapcsán is, hogy Dél-Korea
területén jelen vannak az amerikai csapatok.
Salát Gergely:
Igen, erre utalgatott, most nyilván nem akarja a két csúcstalálkozó előtt a legrosszabb
arcát mutatni. Most a jópofizós szakaszban vagyunk, de hogy jön-e majd újabb keménykedős
szakasz, az valószínűleg csak idő kérdése.
Szrenka Viktor:
Köszönjük szépen az interjút.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése